Nuffnang Ads

8 Jun 2012

10 Billionaire Muda Di dunia


Mark Zuckerberg mendahului senarai senarai billionaire muda di dunia, tapi tahukah anda masih ada lagi 9 orang jutawan muda yang lain. Laman web PeekYou.com telah menyenaraikan 
10 jutawan muda di dunia.

Empat bilionair termuda di dunia dikaitkan dengan Facebook; 
dua daripadanya adalah anak-anak bekas Perdana Menteri Lubnan Rafik Hariri dan satu-satunya adalah seorang wanita yang tersenarai! 


1) Mark Zuckerberg
Zuckerberg, 28, melancarkan Facebook dari bilik asrama kolej tempatnya dan berkembang menjadi satu perniagaan yang paling berjaya di dunia. Walaupun mengalami sedikit masalah, namun kekayaannya masih bernilai hampir USD 15 bilion, menurut anggaran awam.


2) Sean Parker
Pengasas bersama Napster (dan presiden pertama Facebook) mempunyai kekayaan lebih daripada USD 2 bilion kepada namanya. Parker, 32, berkhidmat sebagai seorang mentor untuk Zuckerberg dan terkenal, menggesa beliau untuk menggugurkan "The" dalam versi asal nama Facebook. Beliau juga adalah pelabur awal dalam Spotify, sebuah syarikat perkongsian muzik.

3)Eduardo Saverin
Ini juga pengasas bersama Facebook, kini kekayaan beliau dianggarkan USD 2 bilion, beliau menyaman Facebook dan kemudiannya bersetuju dengan satu penyelesaian luar mahkamah, seperti yang digambarkan dalam filem The Social Network. Saverin, 30, yang membesar dalam keluarga yang kaya, mempunyai reputasi untuk menikmati kehidupan yang baik.

4) Dustin Moskovitz
Moskovitz, 28, juga mengenali Zuckerberg dari kolej yang sama dan bekerja di Facebook di peringkat awal. Namun kemudian beliau telah meninggalkan Facebook untuk memulakan start-up yang baru, bersama-sama dengan kerja amal. Forbes telah menganggarkan nilai bersih kekayaannya di sekitar USD 3.5 bilion.

5) Scott Duncan
Scott Duncan, lewat dua puluhan, menghasilkan kekayaan dengan cara lama, dia diwarisi daripada mendiang bapanya, yang memulakan sebuah syarikat talian paip tenaga. Kekayaan beliau adalah dianggarkan bernilai USD 4 bilion.

6) Fadh hariri

Kini tinggal di Paris, berusia 31 tahun dan sudah berkahwin serta anak bekas Perdana Menteri Lubnan, Rafic Hariri ini bekerja dalam sektor hartanah dan memegang ijazah seni bina. Kekayaan beliau dianggarkan bernilai lebih dari USD1 bilion.

7) Robert Pera

Pera, adalah bekas jurutera Apple kini berusia pertengahan-tiga puluhan, yang mengasas Ubiquiti Networks, yang membuat gear wayarles. Beliau dilaporkan masih gemar hidup cara sederhana, walaupun pada hakikatnya bahawa kekayaannya bernilai lebih daripada USD 1 bilion.

8) Ayman Hariri

Seperti saudaranya, Ayman Hariri, yang berusia dalam pertengahan-tiga puluhan, mempunyai salsilah antarabangsa: Beliau memperoleh ijazah undergrad di Amerika Syarikat, di Georgetown University, dan kini bekerja dalam hartanah semasa dan tinggal di Arab Saudi.

9) Yang huiyan

Satu-satunya wanita yang tersenarai, Yang Huiyan, berusia awal tiga puluhan, mempunyai harta berbilion-bilion apabila bapanya memindahkan harta kekayaannya sendiri kepada beliau pada tahun 2005. (Bapanya, seorang lelaki cina yang memulakan projek Taman Negara, dan mempunyai syarikat hartanah yang paling berjaya di China.)

10) Albert Von Thurn Und Taxis

Seorang putera dari Jerman, berusia 28 tahun, beliau belajar di Itali dan Scotland sebelum kembali ke negara asal beliau. Beliau menikmati perlumbaan kereta memandu serta projek-projek tenaga tempatan.


Bila Nur Menulis - Mahu kaya dengan Keimanan

No comments:

Post a Comment